Hur bra är Ableton Live 9?

Ableton Live 9

Förväntan är på topp när jag startar Abletons uppdaterade skapelse. Efter 4 års väntan har det nu alltså släppts en ny version. Kommer mitt/ditt musikskapande slutligen kunna nå de höjder vi alltid drömt om? Är det då äntligen dags?

Rent visuellt är det mesta sig likt. Många med mig är nog ändå ganska nöjda med det. Det vi hoppas på är ju snarare innehållsliga förändringar; nyskapande, smarta, rent av genialiska lösningar på hur man kan jobba med låtar eller andra ljudprocesser på ett intuitivt, rikt och stimulerande sätt. Ableton Live har alltid erbjudit möjligheten att omdefiniera vårt sätt att göra musik; från ett linjärt staplande av förlopp (baserat på vanor från inspelning på tape) till ett mer improvisatoriskt, livebetonat och cykliskt laborerande (med starka influenser från DJ-kulturen). Vi ska se om Ableton nu har tagit ytterligare ett smart steg på den vägen.

I Ableton Live 9 möts vi av ett antal nya funktioner: Nyskapande konvertering från audio till MIDI, Automation i Session View, Bättre automations-kurvor (bezierfunktioner), en uppdaterad MIDI-editor samt en ny filhanterare. Effektenheterna EQ Eight, Compressor och Gate har fått fler funktioner och ett grafiskt realtids-spektrum direkt i interfacet. Dessutom har det tillkommit en ny kompressor kallad Glue Compressor.

Ableton Live finns som tidigare i en ”extra-allt-version”, kallad Suite. En nyhet här är att Max for Live numera ingår.

Nyskapande konvertering från audio till MIDI
Ableton Live har länge kunnat automatiskt dela upp en ljudfil i olika segment och mappa dessa segment till separata pads på den inbyggda trumsamplern (som kallas Drum Rack). Den kanske största nyheten i Live 9 är tre nya algoritmer för att på ett mer intelligent sätt tolka om en ljudfil till MIDI. Dessa tre algoritmer kallas: Convert Harmony to MIDI, Convert Melody to MIDI och Convert Drums to MIDI. Man väljer alltså själv vilken variant man för tillfället vill använda, kanske baserat på den inmatade ljudfilens karaktär och på vilket sorts resultat man är mest intresserad av. Ableton Live gör sedan en analys av ljudfilen och skapar därefter ett nytt MIDI-spår med en tolkning av ljudförloppet. Jag tror att många kommer att uppleva dessa funktioner som klart kreativt stimulerande! En liknande funktion har funnits i Celemonys Melodyne i flera år, men här är det alltså integrerat i själva programmet. Den äldre funktionen Slice to MIDI (som automatiskt delar upp en ljudfil i olika segment) finns kvar för den som föredrar det. 

Automation i Session View
Utöver att, som tidigare, kunna rita in modulationskurvor i Session View, kan man nu dessutom spela in automation. Detta har ju sedan tidigare funnits i Arrangement View, men har nu alltså lagts till även i Session View. (Session View är alltså den mer improvisatoriska delen av interfacet medan Arrangement View är ett vanligt linjärt inspelnings-interface.) Detta medför förstås kreativa möjligheter, men kan kanske verka lite förvirrande, i alla fall i början. Att programmet har två visningslägen (Session View och Arrangement View) är ju redan det en smula förvirrande ibland: Vilket läge är jag i egentligen? Ah, jag måste trycka på ”Back to Arrangement”-knappen för att höra det jag lagt till i Arrangement View! Samtidigt är det den här dubbelheten som är en av Ableton Lives styrkor. Man kan jobba på samma projekt på olika sätt, liksom angripa det från olika vinklar. Man måste ju naturligtvis inte använda automation i Session View om man inte vill, så det är ju upp till var och en :-)

En ny detalj som jag faktiskt är lite missnöjd med är placeringen av nyss nämnda knapp Back to Arrangement. Den sitter numera på olika ställen i Session View och Arrangement View. Dessutom försvinner den när man klickat på den (i Arrangement View). Detta har säkert en eller två tankar bakom sig, men jag tycker det ökar komplikationen i onödan.

Bättre automations-kurvorBezier automation curves

Nu kan man kröka kurvor logaritmiskt (i stället för att som tidigare behöva lägga till en massa fasta punkter). Detta är ju en väldigt grundläggande funktion som borde ha implementerats för länge sedan. Nu är den i alla fall på plats.

Uppdaterad MIDI-editor
MIDI-editorn har fått ett antal nya funktioner, nämligen: Reverse, Invert, Augment, Diminish, Legato samt den praktiska lilla finessen att genom ett knapptryck dubblera längden på sektionen. Dessutom en ny kontextkänslig snap-funktion.

I övrigt har det dessutom tillkommit flera små smarta funktioner, t.ex. att tangenten 0 (noll) växlar mellan att avaktivera och aktivera enskilda ljud- och midi-clip. Väldigt praktiskt.

Jag har dock ännu inte hittat något sätt att navigera mellan interfacets huvuddelar utan att använda musen (alltså browser, Session View och Device/Clip View). I Live 8 kunde man använda Alt-piltangenter.

Ny filhanterareAbleton_Live_Browser

I Live 8 och tidigare upplevde vi ofta filhanteraren (Browsern) som lite begränsad. Nu har en helt ny spalt tillkommit, med bestämda platser för olika kategorier, plus möjligheten att lägga till ett fritt antal mappar (utan att behöva använda bokmärken).

Problemet med mycket knappar
Interfacet har fått ett antal nya knappar: Midi Arrangement Overdub, Automation Arm, Re-Enable Automation, Session Record Button, Prepare Scene For New Recording… Detta krånglar ju till det hela lite. Jag tror att många använder Ableton Live som en sorts förlängning av sig själva (så att säga); när man har jobbat ett tag blir verktyget som en integrerad del av en själv. (Detta gäller förstås alla verktyg, men inte minst Ableton Live.) Om man tänker sig en gammal kasettbandspelare, en sån här:

Kasettbandspelare

En sådan kassettbandspelare har ju ett litet antal väldefinierade knappar. Ableton Live funkar lite på samma sätt; det känns ”tight” (på ett bra sätt) när man jobbar. Nu kommer min poäng: Om man lägger till en massa knappar på den där kassettbandspelaren (Vad ska vi hitta på? En extra spolningsknapp som spolar exakt 1 minut framåt? En knapp för automatisk vändning av bandet? En mute-knapp?) så förlorar man helt enkelt en del av enkelheten och tydligheten. De flesta av dessa ”finess-funktioner” går dessutom redan att göra med de gamla knapparna (fast det kräver mer än en knapptryckning).

Trots detta kommer många säkert göra massa bra kreativa grejer med hjälp av automations-inspelning i Session View. Det samma gäller säkert de andra nya ”finesserna” också!

Sammanfattning
Sammantaget är Ableton Live fortfarande ett helt fantastiskt program. En del nya finesser har tillkommit, som kommer störa en del människor men tilltala andra. Har du aldrig provat programmet så tycker jag att du ska göra det. Det finns en demo på Abletons hemsida. Bland onlinebutikerna kan jag rekommendera ordermusic.se.

Bra:
En del nya finesser
Följer med en hel del nytt ljudmaterial (s.k. Live Packs)
Fortfarande ett mycket bra program, gjort för att stimulera intuitiv kreativitet

Mindre bra:
Antalet nya knappar ökar komplexiteten
Möjligen lite känsligare för instabila plugins (vilket också kan vara en fördel: man får veta att man lever på gränsen och kan göra något åt det i god tid -alltså innan man drar igång sitt live-gig)


Dela på Facebook eller Twitter:
 facebooktwitterfacebooktwitter




Kurser i Ableton Live


2 reaktion på “Hur bra är Ableton Live 9?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>